dinsdag 26 november 2013

Godslastering uit de wet, en toch weer in de wet ?

Ken je dit ?
Wetboek van Strafrecht


Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
1: hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat;

2: hij die een bedienaar van de godsdienst in de geoorloofde waarneming van zijn bediening bespot;

3:hij die voorwerpen aan een eredienst gewijd, waar en wanneer de uitoefening van die dienst geoorloofd is, beschimpt.

Dit is het stukje in de wet dat godslastering strafbaar maakt en naar mijn mening is dit een wetsartikel dat niet meer thuis hoort in een modern Nederland van de 21e eeuw..
Het is ook al ettelijke decennia niet meer toe gepast omdat het te gek voor worden is dat je beboet kan worden voor het belasteren van een illusie (ik hou me netjes)
Ik was dan ook blij toen de tweede kamer in april van dit jaar het voorstel aan nam om deze belachelijke wet te verwijderen uit het wetboek van strafrecht waarbij de VVD, PvdA, PVV, 50PLUS, D66, GroenLinks, PvdD en SP voor stemden .
Op het moment dat ik dit schrijf wordt het waarschijnlijk ook door de 1e kamer goed gekeurd.. opgeruimd staat netjes zou ik zeggen .
iedereen heeft het recht om te worden uitgelachen
Om Urbanus te citeren "Iedereen, ongeacht geloof, huidkleur, of seksuele voorkeur heeft het recht om uitgelachen te worden" en met het verwijderen van artikel 147 zou Nederland het eerste land ter wereld zijn waar in mensen van alle geloven, en mensen die NIET geloven 100% gelijk worden gesteld .

En wat zie ik ineens ?
De Senaat gaat waarschijnlijk akkoord met het schrappen van het verbod op godslastering, maar wil wel dat burgers beschermd blijven tegen ernstige belediging van hun geloof.  
VVD, PvdA, CDA, SP en D66 dienden dinsdagavond een motie in waarin ze voorstellen een ander wetsartikel hiertoe aan te passen. (bron nu.nl)
Is het ene wetsartikel opgeruimd wordt er een andere voor in de plaats gegooid en waarom ? omdat sommige mensen zich wel eens tegen het zere been voelen geschopt als anderen grappen over hun geloof maken , lazer toch gauw op..
En door wie ? nota bene de zelfde partijen die artikel 147 hebben laten verwijderen, is dat niet het toppunt van schijnheiligheid ?
Ben je een stuk stront kwijt en krijg je er een drol voor terug , excuseer mijn beeldspraak maar zo denk ik er over..

En weet je wie door dit soort wetgeving worden beschermd ?  de fanatieke religieuzen.. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?  wordt de groep waar we al zo'n last van hebben ook nog eens extra beschermd..
Je zou eens moeten weten wat ik soms online naar mijn kop geslingerd krijg als ik een discussie met een gelovig persoon  probeer aan te gaan,  en die vinden hun beledigingen dan ook nog gerechtvaardigd, en als ik hen dan van repliek dien, is het ineens godslastering ...
Het ergste wat er gebeurt is dat mensen zich op de tenen voelen getrapt, meer schade kan "godslastering" niet aanrichten..
Ik zeg , opruimen die wet en gelijkheid voor iedereen , en doe schoenen met stalen neuzen aan als je makkelijk op je tenen bent te trappen..

Veiligheid voor alles christenvriendjes

Naschrift:

15 april 2013
De wereldberoemde Turkse pianist Fazil Say is  
tot 10 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf 
veroordeeld wegens de inhoud van een paar tweets. 
foto ANP
Hij twitterde, gebaseerd op een oud gedicht, 
onder meer over de hemel als een bordeel. 

In Turkije 10 maanden (gelukkig voorwaardelijk) voor godslastering , begrijp je waarom ik zo fel tegen artikel 147 ben ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten