dinsdag 12 november 2013

geschiedenis: Eigen risico in de gezondheids zorg


Drie en een half half jaar geleden 10 april zapte ik toevallig naar het programma Rondom 10 van de NCRV en daar was een discussie gaande over werkenden die onder de armoede grens leefden en ook werd die 40 miljard die zogenaamd moeten worden bezuinigd genoemd.
Daar kwam die 770 euro eigen risico ook ter sprake en om heel eerlijk te zijn begrijp ik niet hoe dat Nederland en de overheid ten goede komt...

Ik heb eens een reken sommetje gemaakt als iedereen 770 euro eigen risico heeft betekent dit een bedrag van 16.000.000 x 770= 12.320.000.000 euro (12 miljard driehonderd twintig miljoen) euro per jaar niet door de zorgverzekeraars hoeft te worden uit betaald
Ik denk dat de verzekeraars hier enorm blij mee zijn, wel premie incasseren maar niet hoeven uit te betalen.. en kunnen ze hun managers met enorme bonussen op de rug kloppen (of ben ik nu te zwartgallig ?
Waar komt dit de overheid (en uit eindelijk de bevolking) ten goede ?

Er zat een vertegenwoordiger van de VVD die even ging uitleggen dat als het minimum jeugdloon zou worden afgeschaft en er één standaard minimum loon voor werkenden zou komen dat er een enorme werkloosheid zou komen omdat er naar zijn mening geen geld voor beschikbaar is ..
De aanwezige FNV dame maakte terecht de opmerking dat de werkgevers dat geld niet beschikbaar willen maken...
Deze VVD vertegenwoordiger probeerde toen even duidelijk te maken dat er zonder werkgevers geen werkgelegenheid zou zijn..
Heeft deze man er wel eens aan gedacht dat wanneer de onderlaag , alle nederlandse werknemers de kleine zelfstandigen voor een maand zouden staken dat het hele kaartenhuis van de groot kapitalistische bedrijven in elkaar zou storten ??
Zonder werknemers geen bedrijven.

Wat ik zag is dat sinds de aantreding van het eerst kabinet Balkenende de invloed van het grood kapitaal uit de verenigde staten hier gewoon vrij spel heeft gekregen..
Privatisering was het toverwoord, concurentie zou de prijzen omlaag brengen..
Hebben we daar wat van gemerkt ?
Ik zelf ben er door al die maatregelen die Balkenende destijds heeft ingevoerd en die alleen maar ten goede kwamen aan de werkgevers in die jaar tijd 20% in inkomen achteruit gegaan..
En ik was geen veel verdiener, het hakte er in ...
Wat ik gezien heb is dat Balkenende met allemaal maatregelen kwam die de werkgevers ten goede kwamen..
Zo dat de top van deze werkgevers ineens enorme bonussen kregen is dan wel heel toevallig he ?
Wat zit hier verkeerd ??

Ok Balkenende is verdwenen maar er is eigenlijk niets veranderd, de regering onder Rutte zit nog steeds met de kop tot de schouders in de kont van de rijke corporaties 

(terug naar 2010)
Het grootste deel van dit hele pakket bezuinigingen dat door een bureau op tafel was gelegd kwam het private kapitaal ten goede , slechts zeer weinig vloeide naar de Nederlandse staats kas en dus naar de bevolking ..

Het private kapitaal is de schuldige van de crisis waar we nu in zitten,  ze hebben een paar pionnen op geofferd maar hebben de landen en overheden zo voor de gek gehouden dat die nu bakken gratis geld aan hen gaan geven ...
En wie moeten dat geld ophoesten ?
Stelen van de armen en dat geven aan de rijken..
Slim plan toch ??

En dit plan mag dan zijn afgezwakt maar met een eigen risico van 350 euro (2013)  per persoon is nog steeds 5.600.000.000 miljard dat de verzekeringen niet hoeven worden uit te betalen, ik vraag me af wat voor bonussen hier mee worden gegeven aan die top managers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten