donderdag 11 februari 2016

Is Nederland an het ver-Dommen ?

Even en "rant" (nl: uitrazen/uitvaren) er tussendoor..
Het zal weinig zijn op gevallen maar we hebben een hebben in Nederland nu een nieuwe mediawet en dit heeft natuurlijk niks te maken me media appjes in je telefoon, maar wel met regels over wat wel en niet mag in het Nederlandse omroepbestel..(ik zeg het maar even)
Meestal is het weer een drol in glitterpapier en deze wet is geen uitzondering. Weer minder geld en bewegingsvrijheid voor de publieke omroep, toegang aan derden tot het bestel etc.. Ik zie het als een aanloop naar het totale afschaffen van het publieke omroep bestel zodat we overgeleverd zijn aan gesponsord nieuws en goedkoop (ingekocht) amusement .

Maar zover is het gelukkig nog niet en ik ben HEEL blij met dit (letterlijk overgenomen) artikel uit die zelfde nieuwe mediawet:

Regels voor commerciële omroepen

Commerciële omroepen krijgen geen geld van de Rijksoverheid. Ze zijn daardoor aan minder regels gebonden. Toch stelt de Mediawet een aantal eisen aan commerciële omroepen en hun programma’s. Zij mogen bijvoorbeeld niet meer dan 12 minuten reclame per uur uitzenden. Sponsoring van nieuws en actualiteiten is verboden. Ook moeten commerciële omroepen zich houden aan de regels voor bescherming van jeugdigen.
Het Commissariaat voor de Media controleert of de commerciële omroepen zich houden aan deze regels.

Dit betekent dat wat in de Verenigde staten gebeurt met "nieuws" kanalen als FoxNews maar ook CNN MSNBC  etc, waarbij politieke voorkeuren van sponsors vaak ook het nieuws beïnvloeden, gewoon verboden is.
Het propaganda spook laat zich (voorlopig) nog niet zien op de Nederlandse TV

Holland's
Old Putjesscheppe
r
Maar wat wel aan het gebeuren is dat kwaliteits-informatie programma's zoals Tegenlicht van de VPRO en Zembla van VARA/BNN vaak tegenover naar mijn mening pulp shows als Holland's Next Putjesschepper , Telefoonpaal Zoekt Koe of Paranormaal Koken met Spoken ..  oei ik hoop dat ik Endemol NIET op een idee heb gebracht..
De Commerciële Stations blijven dit bewegende behang maar bedenken en de Nederlandse bevolking vind het allemaal prachtig..
Het gevolg is dat een groeiend deel van de bevolking nog maar heel weinig weet van wat er in Nederland gaande is..
In de Verenigde Staten heet dit verschijnsel "dumbing down"  ik noem het ver-dommen.
En wat krijg je dan?  Schreeuwers als Geert Wilders maken hier dankbaar gebruik van, Haat groeperingen gedijen perfect in zo'n klimaat omdat een groeiend deel van de bevolking steeds minder parate algemene kennis heeft.. Zouden of jongeren op straat weten wie Mark Rutte is, en als ze het al weten en je vraagt door over wat zijn functie eigenlijk inhoudt en welke politieke partij hij vertegenwoordigt? Ik heb zo mijn bedenkingen..
Maar vraag ze wie er uit de rieten hut van "Big Brother op de Zuidpool"  is geschopt weten ze het wel..
Is Nederland ECHT aan het ver-dommen ? Wordt het echt zo dat goedkope flut programma's als een jaar lang het volgen met een camera ploeg van "Strepenschilders op de weg van Pumerend naar Dnepropetrowsk"  meer kijkers trekken dan actualiteiten en  nieuws ? In zo'n geval maakt het niets uit..  Het publiek bij het nieuws weg houden is net zo effectief als op een slechte manier nieuws brengen of manipuleren.. In beide gevallen komt het de algemene kennis van de gemiddelde Nederlander niet ten goede.

PS Endemol, ik heb die namen bedacht dus waag het niet om ze te claimen als je eigen hè ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten